ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
جاده سریع السیر میامی در هوم ‌استد در ایالت فلوریدا مکان برگزاری رقابت خارق العاده‌ی دو روزه‌ی پایان ماه اخیر بود: آزمون رقابتی روباتیک DARPA. اما در صورتی که شما توقع داشته بودید که خود روهای پر نیرو را در حال حرکت به دور مسیر با سرعتی خیره کننده ببینید، احتمالاً ناامید شده‌اید. 16 روبات شرکت کننده در این رقابت در انجام کارهایی چون باز کردن در و یا بالا رفتن از یک نردبان بیشتر شبیه به یک لاک پشت عمل کردند تا یک خرگوش؛ کارهایی که به منظور سرعت بخشیدن به توسعه‌ی روبات‌هایی صورت می‌پذیرد که روزی می‌توانند شماری از کارهای حیاتی، دنیای واقعی و پاسخ اضطراری را در مکان‌های فاجعه طبیعی یا فاجعه ساخت دست انسان به انجام برسانند.
توضیح تصویر: ورودیه‌ی رسمی آزمایشگاه نیروی جت، روبوسیمیان در انتظار اولین روی داد رقابت روباتیک DARPA در دسامبر 2013 بود. همان طور که "کلاید" نیز شناخته می‌شود، روبات دارای چهار پا می‌باشد اما می‌تواند روی دو پا نیز بایستد. این روبات دارای چهار دست و پای همه منظوره با قابلیت تحرک و ... می‌باشد.
بعد از حادثه‌ی هسته‌ای مارس سال 2011 در فوکوشیمای ژاپن، آژانس طرح‌های پژوهشی پیش رفته‌ی دفاعی‌ دولت ایالات متحده آمریکا (DARPA) رقابت رباتیک را ایجاد نمود. هدف آن توسعه‌ی روبات‌های زمینی‌ای می‌باشد که می‌توانند در محیط‌های خطرناک، پست و مهندسی شده توسط انسان باشند.
در جاده‌ی سریع السیر میامی روبات‌ها با یک دیگر در مجموعه‌ای از کارها با به رقابت پرداختند که هر کدام حداکثر ارزشی به اندازه‌ی 4 امتیاز داشتند. کارها با توجه به شمار کارهای فرعی در برگیرنده به چند بخش تقسیم می‌شدند. برای نمونه در صورتی که روبات‌ها می‌بایستی سه در را باز کنند، هر بخش برابر با یک امتیاز می‌شد و به همین ترتیب. چهارمین و آخرین امتیاز پاداشی بود که در صورتی که روبات تمام سه کار را بدون هرگونه دخالت مستقیم (فیزیکی) انسانی به پایان می‌رساند داده می شد. هر تیم 30 دقیقه زمان برای اتمام یک کار در اختیار داشت.
در حالی که اکثر شرکت کنندگان برای شباهت دادن به انسانواره‌هایی با دو پا مهندسی شده بودند، روبوسیمیان JPL از پس تمام کارها مانند بالا رفتن از زمین ناهموار بر روی هر چهار دست و پای خود بر آمد (بخش سیمیان این نام از همین جا می‌آید). روبو سیمیان از بین 16 تیم رقابت کننده پنجم شد. تنها هشت تیم برتر "فینالیست" نامیده شدند و فرصت دریافت سرمایه گذاری مستمر DARPA را برای رقابت در فینال روی داد روباتیک در اواخر سال 2014 به دست خواهد آورد. این تیم‌ها در بین دیگر تیم‌های رقابت کننده برای بردن جایزه‌ی 2 میلیون دلاری خواهند بود.